18.6.09

Spelsau-spinderier

Som Karin skrev i et tidligere indlæg, så har hun og jeg jo gang i en lille "spin-along" for, sådan lidt effektivt, at få brugt det skønne spelsau-uld vi hver især kom til at købe på Lystbækgård.
Ligesom Karin købte jeg en lammeuld, 2-farvet rødbrun/hvid. Jeg har farvesorteret ulden, da jeg gerne vil lave lidt mønster på den sweater jeg vil strikke til min kære mand.
Det allermeste af den rødbrune uld har jeg kartet, og jeg er nu så småt i færd med at spinde det.
Jeg spinder underuld og dækhår sammen, mest for at bevare det smukke farvespil, men til dels også for at give et rustikt look til den færdige sweater.
Det første bundt er faktisk klar, og en strikkeprøve er lavet.
Garnet er 2-trådet, spundet kartegarns-agtigt (semi-woolen) og dejlig let og luftigt trods det lidt grove udseende. Løbelængden på mit første bundt er ca. 1700 m/kg. Der er 90 gram i bundtet.
Min strikkeprøve i glatstrikning gav mig et let og blødt stykke strik med en strikkefasthed på 17 masker på 10 cm. Jeg brugte pind 4½ mm.
Hvordan sweateren skal se ud har jeg endnu ikke helt besluttet. Der foreligger et ønske om noget med en lynlås i halsåbningen, men ellers har jeg vist frie hænder!

1 kommentar:

  1. Hej

    Har fået fingre i et par kg spelsau. Men syntes det stikker meget, har prøvet at fjerne dækhårene, men syntes ikke det hjælper. Bliver det blødere hvis man spinder tykt? Nogle tips?

    Gotlænder står også på ønskelisten, det jeg har fra svigermor er dejligt blødt, men som du siger også meget krøllet. Og elsker grå nuancer med spil i.

    Mvh
    Karen

    SvarSlet